Kratak istorijat razvoja društvenih igara iliti kako preći put od Kine do Amerike nemačkim vozovima

Teško je odvojiti razvoj društvenih igara od razvoja samog društva koje ga igra.

Ipak je ljudsko društvo i njegov uticaj na pojedince ključan element razvitka i rađanja kreativnih ideja.

Međutim, kao što naše društvo ima vođe i bitne događaje koji su obeležili izvesnu epohu tako i društvene igre imaju svoje najbitnije predstavnike i događaje koji su uticali na razvoj hobija bavljenja društvenim igrama.

Pošto ne postoji opšteprihvaćena podela na istorijske periode (ipak je vreme relativno iz perspektive jedne društvene igre) ja ću pokušati da sumiram istorijat razvoja društvenih igara, podelim istorijske periode i izdvojim najbitnije periode i igre vezane za njih.

I sve to u relativno kratkom članku.

Please dont kill me.

PRAISTORIJA (oko 1 000 000 p.n.e. do oko 70 000 p.n.e.)

Nismo sigurni kako je sve počelo.

Nismo sigurni ali, bez obzira na to došlo je do razvitka tri različite škole mišljenja o pitanju kako i zašto je neko uzeo neke kamenčiće, smislio pravila i nazvao to igrom. Društvenom igrom.

Tradicionalno mišljenje kaže da je prvim ljudima bilo poprilično dosadno posle standardnih 8 sati lova i skupljanja plodova radi ishrane i onda se neki neimenovani Homo Erektus (hehe, em Homo em Erektus :-)) odlucio da iskoristi gomilu kamenja i onu močugu što je Žika onomad ostavio pred pečinom. Pretpostavljamo da je tako izmišljen prvi prototip igre Ugg-Tect.

Kakav deda takav unuk
Kakav deda takav unuk.

Moderno mišljenje kaže da je verovatno taj isti neimenovani Homo Erektus (zovimo ga Mile jer je to manje provokativno od onog Erektus) u stvari bio u sukobu sa Žikom i da je nameravao da ga propisno nagrdi ali, budući da je Žika bio izuzetno mišićav primerak mužjaka, Mile je morao da koristi do tada zanemareni organ i pokuša da dobije Žiku na pamet a ne na snagu. Poklonici ovog mišljenja veruju da je igra nastala kada je Mile u mraku gađao Žiku kamenjem preteča današnje igre Catacombs.

Umereno mišljenje, kojem su mnogi veliki mislioci poput Frojda i Junga skloni, unosi dodatne aktere u istoriju boardgaming-a i iznosi pretpostavku da je za sve kriva izvesna Zorka. Istina, Bog je svedok, popriličan broj izuma u ljudskoj istoriji je u stvari bio pokušaj da izumitelj nametne sebe kao alfa mužjaka i da se dopadne ženskoj populaciji. Izmišljanje originalne igre Twister je bilo poprilično lakše od puta kojim idu rok zvezde, naročito imajući u vidu da će proći oko 70 000 godina dok neko ne izmisli poštenu gitaru.

No, da se ne bi previše mučili uznemirujućim teorijama o praistoriji razvoja društvenih igara, hajde da pregledamo najbitnije delove nama bliže istorije.

STARI VEK (oko 2500 p.n.e. do oko 1900 n.e.)

Go-oko 2500 godina pre nego što će Nintendo napraviti revoluciju na polju video igara i pokušati da napravi čudo igrom gde ljudi, koji uglavnom nisu na drogama, jurcaju za imaginarnim životinjama Kinezi su imali svoju kopiju koja je radila skoro kao original.

Kineska, totalno originalna kopija bez struje, je radila po principu sličnom današnjem Pokemon Go-u.

Na svetu (koji je prikazan kao tabla 19×19 polja ili manja) ste pokušavali da kontrolišete što veći deo teritorije postavljanjem svojih kamenčića koji opkoljavaju protivničke.

Jednostavnost pravila i lakoća nabavljanja originalnog materijala za igru (čitaj kamenja) učinila je da Go postane prva opšteprihvaćena a pritom širokodostupna društvena igra.

Originalne Pokemon kugle pre nego što je Pikaču počeo da se žali na glavobolju i bolove u vratu
Originalne Pokemon kugle pre nego što je Pikaču počeo da se žali na bolove u vratu i glavi.

Nekih 1000 godina kasnije nekom je konačno dojadilo da strateški ređa kamenje pa je svoju verziju Go-a zamenio igrom koja je imala veće šanse da mu poboljša položaj kod devojaka a zvala se Šah.

Jednostavna pravila, uber kul ultra moderne minijature za ono vreme i duboko razvijena strateška igra doprineli su da je dan danas šah najprepoznatljivija i najraširenija igra na svetu.

Ne znam kako ali neki štreberi su uspeli da šah proglase sportom da bi mogli da sebe proglase za sportiste i, kao sportisti, lakše zbare ženske-sve u prilog umerenoj teoriji o nastanku društvenih igara.

Postoje indicije da će šah biti i jedna od olimpijskih disciplina na olimpijadi u Tokiju 2020.

Naučnici su procenili da figure za Šah izgledaju bar 17 356 117 puta bolje od originalnih Go kamenčića
Naučnici su procenili da figure za Šah izgledaju bar 17 356 puta bolje od originalnih Go kamenčića.

SREDNJI VEK (od 1933. do 1995.)

Godina 1933. U Americi je to period Velike Depresije. Krah berze dovodi do porasta nezaposlenosti za 607%. Broj samoubistava raste. Većina ljudi se nada da će im biti bolje za dve, najdalje tri godine. U takvom društvu, kojem upravljaju veliki zemljoposednici, industrijski magnati koji iskorišćavaju radnike i bankari koji zloupotrebljavaju varijabilnu kamatnu stopu, jedan čovek se iznebuha dosetio da napravi igru u kojoj su igrači zemljoposednici, bankari i magnati koji zloupotrebljavaju druge…i tako je nastao Monopol.

Iz današnje perspektive prosto je neverovatno da je jedna toliko loša igra, kombinacija užasavajuće ideje i loše realizacije uspela da se toliko probije na tržištu.

Postoje izvesne studije koje procenjuju da je preko milijardu ljudi imalo prilike da proba neku verziju monopola od 1933. do danas.

Užas. Godina 1959. Hladni rat se zahuktava. Ajzenhauer u Americi, Nikita Hruščov u SSSR-u.

Tenzija se mogla seci nožem. Idealno vreme za igru u kojoj se vežbaju diplomatske veštine uz nimalo preteće gomilanje trupa na granici sa saveznikom. Riziko!

Riziko i Monopol postaju vodeći predstavnici Ameritrash-a, tipa igara gde se forsira sukob između igrača, eliminacija igrača, sreća postaje bitan faktor u igri i kvalitet igre se meri težinom plastike u njoj.

That escalated quickly.

NOVI VEK (od 1995. do 2004.) Godina 1995. Dok smo mi, ovde na Balkanu, stavljali tačku onome što smo se nadali da ce nam biti poslednji oružani sukob u drugom milenijumu (pošteno smo se zajebali) ceo zapadni svet (bar oni nama bitni delovi što govore nemački) je zadesila iznenadna nestašica vune. Utom se javio čovek voljan da menja ciglu za vunu u razmeri 1:1 i time odgovori na ono vekovno pitanje šta je teže-tona cigli ili tona vune? The Settlers of Catan se pojavio i označio novo doba za društvene igre. Sa prodatih 22 miliona kopija prevedenih na 30 različitih jezika (hehe-koja prevara) naseljenici su postali jedna od najpopularnijih i najprodavanijih igara svih vremena i označile su početak razvoja i prodaje Eurogame-ova u Americi.

„Dođoši“-što bi rekli novosađani

Godina 2000. Dolazi do pojave čuvene „milenijumske bube.“ Panika polako hvata bankare, brokere, povećava se broj samoubistava, ceo zapadni svet se plaši da će se društvo raspasti i da ćemo se vratiti u neko srednjevekovno uređenje. Jedan od ljudi koji su potajno radili na tome bio je i izvesni Klaus-Jürgen Wrede, autor igre Carcassonne.

Klaus-Jürgen Wrede je iznedrio lukav plan da svoje pristalice obuči za život u srednjem veku kroz edukativnu igru u kojoj je prepredeno objašnjen položaj osnovnih struktura srednjevekovnog društva i njihov medjusobni odnos. Obrni, okreni, ako je verovati učenju velikog mistika, Klaus-Jürgen Wrede-a, najbolje je ako ste seljak na livadi pa se po vasceli dan izležavate na livadi dok se ostali svađaju i grade.

Catan i Carcassonne su postali klasični predstavnici Eurogame-a tipa igara koje su često jezički nezavisne (otud hehe za Katan na 30 jezika), gde nema eliminacije igrača, mala je interakcija između igrača a element sreće je sveden na minimum ili negde čak potpuno izbačen iz igre.

SAVREMENO DOBA

Godina 2004. Ne znam da li ste nekad putovali našim vozovima, truckavo, sporo, zaudara, imate osecaj da nikad nećete stići a onda vas navata štrajk na sred pruge pa stvarno i ne možete da stignete gde ste planirali. Blaga jeza. Prosto se čovek zapita dal je lud ili vozovi i bolnice u horor filmovima izgledaju bolje od naših vozova i bolnica trenutno.

Kladim se da ne znate da je prosečno kašnjenje vozova u Japanu 2012. godine bilo 0,6 minuta? Deluje kao naučna fantastika iz naše perspektive. Pa, te 2004. gospodin Alan Mun je napravio fenomenalnu igru sa vozovima koji se nesto sporije kreću posto su parne mašine u pitanju-i dalje daleko brže od naših vozova. Ticket to Ride zauzima mesto novog šampiona prodaje i popularizacije igara sa preko 3 miliona prodatih primeraka.

Ticket to Carcassonne.
Ticket to Carcassonne.

Godina 2009. Vebsajt Kickstarter posvećen masovnom finansiranju projekata počinje sa radom. U novije doba ništa nije unelo toliko izmene u razvoj društvenih igara kao kickstarter projekti.

Pojavom Kickstartera omoguceno je da bilo ko dovoljno pametan da osmisli dobru ideju (ili bar dovoljno pametan da je proda) istu i ostvari i producira štampanje igre kao masovni projekat. Mnoge zaista dobre igre su objavljenje ovako, ali i hiljade loših je našlo put do polica pretplatnika.

Ovom prilikom moram da pomenem da je trenutno u toku kickstarter finansiranje srpskog boardgame projekta i potencijalna izrada igre Naval Battle in the Archipelago.

Držimo im palčeve i želimo puno sreće.

naval-battle
Naslov ne ostavlja puno mašti na volju.

Pa, kao što možemo videti za svako bitno dešavanje u ljudskom društvu imamo i društvenu igru koja mu odgovara.

Ostaje samo da vidimo da li u skorije vreme Teraformirati Mars, imati Susret u kosmosu ili Preživljavati Holokaust.

Godine gospodnje 2016. a prvog dana vladavine bogocara Donalda Trampa.